Sunday, August 27, 2006

TO NUSKETROLL


Toril er en meget opplyst liten pike her.
***
Men kan dere se hvor vakker Bestemor er?
De er Nusketroll begge to.
Og det er Yngvill og Kristoffer også:
Nusketroll!
***
Vi hadde en kjærlighetsvise mellom oss,
Bestemor og jeg.
Vi var veldig romantiske.
Det var Bestemor som lærte meg den:
***
"Den dag kjem aldri at eg deg gløymer.
For um eg søve, eg um deg drøymer.
Om natt og dag er du like nær.
Men best eg ser deg når myrkt det er.
***
Du leiker kringom meg her eg vankar.
Eg høyrer deg når mitt hjerte bankar.
Um sumt der burte eg ser seg snu,
eg kvekk og trur det må væra du.
***
I alt som rid og som gjeng og kjøyrer:
Det er du, eg ser deg i alt eg høyrer.
I song og fele og fløytelåt.
Men endå best i min eigen gråt.
Men endå best i min eigen gråt...."
***
Det er vel omtrent 59 år siden vi
begynte på samme skolen.
Og 57 år siden vi begynte i samme klassen.
Og 54 år siden vi kysset hverandre første gangen.
Og 47 år siden vi giftet oss.
Og 43 år siden dette bildet er tatt.
Takk for at du har holdt ut med meg
i alle disse årene
Bestemor!
Skjønnheten min!
***
Vi er litt romantiske ennå.
Gamle gode måsabjønner.

5 Comments:

Blogger tvangslitterær said...

Hun har nok fortryllet deg litt, hun bestemor, for dette er vel fra "Haugtussa" av Garborg, om jeg ikke tar feil.
Flott blide. Toril har på seg sele, ser jeg. Hun sprang visst raskt alt den gangen... Ikke rart at hun klyver i fjelltopper enda.

2:45 PM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Ja, Ruth var jo ei Haugstadtusse veit du. So eg vart jo ganske bergtatt. Komogan hadde hu jo au. Ho seier dei vart kjøpt frå ein same og berre vølt av bæssfar hennar. Men han Theodorius var nok ein solid lulegut so kjende tel kvisleis ein lagar komoga, og mogelegvegs hev ho Ruth vet på gainskap og trollkunsta au. Gild e ho jallefall, so eg e nøgd me kjærringe og de heile, eg da ma!

2:19 PM  
Blogger Onkel Doffen said...

Værste er at det der er jo ikke lenge siden! Litt skremmende...

Skulle gjerne bremset ned tiden litt, så man fikk tid til riktig å nyte den. Det er så lett at tiden flyr gjennom fingrene på en fordi man er så opptatt med å bekymre seg over alt uvesentlig.

Jeg fikk engang utmerkelsen: Hortens livsnyter, men det er noen år siden.

Tror jeg må konsentrere meg om å innta den posisjonen igjen. Det tror jeg omverdenen min hadde gledet seg over.

3:48 PM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Jeg er såvisst ikke bigamist!
Se hvor nyyyydelig Bestemor er!
Hvem ville være bigsamist når man har en slik tulle?
Haugstadtussa!
Den fortryllende!
Hvem har makan????

10:02 AM  
Blogger svartepetter said...

hehe tidi det grandpa:P

4:01 PM  

Post a Comment

<< Home