Monday, June 26, 2006

GRESSTRÅ? KAP.1


Gresstrå?
***
Gresstrå jeg?
Ja, - jo, for så vidt!
Og du da?
Homo Sapiens?
Er det ikke det du kaller deg?
Det vise mennesket?
***
Du verden så flott det høres ut.
Du plukket meg nettopp opp,
Tygget på meg og spyttet meg ut.
***
Tankene dine---
Ja, jeg vet jo at du tenker.
Cellene dine kommuniserer med meg.
Tankene dine sa om meg
”Primitiv og forgjengelig organisme.”
”Står i dag og visner i morgen.”
”Ingen hjerne. Ingen tanker. Men, men?”
***
Ja, du kan få sagt det du, Sapiens.
Jeg har ingen tunge og ikke noe språk.
Slik du definerer det.
Så jeg er henvist til telepati.
Du skulle bare visst du!!!
***
Men du er avansert.
Kronen på skaperverket.
Guden din skapte deg i sitt billede?
En gud med ti fingre og ti tær.
Som blir fryktelig sint
Og som skal ofres til.
***
Guden din satte deg til å forvalte skapningen.
Du som er det Vise Mennesket.
Du har vel gjort en god jobb ut av det?
Du som er vitenskapelig og reflekterende.
***
Du er jo den som resten av oss, hele biosfæren, er avhengig av?
Og vi er jo til bare for deg?
Eller kunne vi ha klart oss bedre uten deg?
***
Jeg et gresstrå?
Jeg er ALT gress.
Alt som har vært.
Alt som er.
Alt som skal bli.
***
I meg er ikke individuell deling.
Jeg er det første gress.
Jeg la grunnen til ditt liv
Så snart det tørre land kom til syne.
***
Jeg tar imot solens stråler.
Drikker vannet, spalter jordens mineraler.
Jeg samler molekyler og bygger cellestrukturer.
Foretar kjemiske analyser.
Legger grunnen for alt liv
For ditt også.
***
Jeg ER---
Fra millioner av år før du kom.
Jeg ER---
Når du og alle Homo Sapiens ligger under torva.
***
Da hvisker vinden i meg.
Over dine graver.

5 Comments:

Blogger tvangslitterær said...

Flott dikt. Venter spent på gresstrå 2,3 osv...Kan bli en lyrikkbok dette her?
Tore kjørte nedover for å jobbe i morres. Skal hilse. Han likte gresstrådiktet godt, men har ikke hatt tid til å blogge. (Fordi han slo alt gresset, før han dro. Stakkars gresset. Enten spiser sauene det, eller så slår Tore det, og om det ikke blir for mye regn, kan jo det slåtte gresset få tørket og bli sauemat det også. Til slutt kan vi spise sauene, før vi havner under torva, og gressrøttene spiser oss igjen. Så kanskje det er like mye stakkars sauer, og stakkars oss???)

10:14 PM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Gresstrå elsker å bli spist.
Det ser sin livsoppgave og fullendelse i det.
Men Gresstrå vil gjerne bli genstand for vår oppmerksomhet, kjærlighet og respekt.
Det er jo tross alt Gresstrås fortjeneste at vi er her.
Og vi er jo her for Gresstrås skyld.
Gresstrå trenger oss.
Gresstrå ser gjennom øynene våre, telepatisk, leser tankene våre, forbedrer hjerneprogrammene våre etc.
Men det er viktig at vi går barbent så mye som mulig, for å kommunisere ordentlig med Gresstrå og Moder Jord. Vi er jo tross alt bare sanseorganer, som våre øyne og ører etc er for oss.

Bengt pleide å si:
"Hvorfor skal jeg slå Gresset?
Hva vondt har Gresset gjort meg?"

Nå er Bengt også under torva, sånn rent korporlig, og er derfor med i resirkuleringsprosjektet. De mer sublime aspekter ved Bengt, er i følge hans eget utsagn (pre mortem) i Sommerland og hviler ut før eventuelle nye oppdrag på Tellus eller eventuelle paralelle virkeligheter.

9:20 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:
Genstand = Gjenstand
(Norsk versjon)
Barbent = Bærrbeint
(Norsk versjon)
Moder Jord = Jormora
(Norsk versjon)
Gress = Gras
(Norsk versjon)
Jamfør: Grassamt = Gresselig

9:24 AM  
Blogger svartepetter said...

jeg får polen-alergi-anfal av gress jeg:(

4:15 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Det er gresselig grøssent med pollen allergi. Jeg har lurt på hva slags allergi gresset får av oss. CO2 allergi???

1:17 PM  

Post a Comment

<< Home