Tuesday, June 27, 2006

GRESSTRÅ? KAP.3


Sannheten?
Du spør og graver etter sannheten.
Finner du den i de hellige bøkene dine?
I vitenskapen din?
Akkurat nå ligger to av brødrene dine
på en tue av meg i Ulster.
En er katolikk.
En er protestant.
De blør.
De dør.
De drepte hverandre.
Samme hellige bok.
Begge vet best.
Begge visste best.
Hva vet de nå?
Gå inn i kirkene dine!
Lillegutt.
Moskeene dine.
Templene dine.
Auditoriene.
Universitetene dine.
Lillegutt.
Der er svarene.
Tror du!
Du skulle bare visst!
Legg deg litt i gresset nå!
Lillegutt.
Det er kanskje på tide?
Kan JEG bli frelst?
Gresset?
DU kan jo det!
Sapiens.
Kan gresset bli frelst?
Du skal til himmelen Sapiens.
Dere trenger kanskje ikke gress i himmelen?
Bare Sapiens og noen får?
Får som spiser hvite skyer?
En av bøkene dine sier:
”Enhver skal få igjen etter som hans gjerning er.”
Hvordan er dine gjerninger her på jorden?
Sapiens?
Hvem tror du gråter når du blir borte?
Dyrene du pinte og drepte og åt?
Gresset du sprøytet gift på?
Luften og vannet du forurenset?
Om Homo Sapiens døde ut,
hvordan gikk det da med oss andre?
Ville hjorten sørge?
Ville skogen sykne bort?
Om du forsvant?
Men om nå jeg, gresset, forsvinner,
hva da med deg?
Hvem tror du Gud best kan unnvære?
Deg eller meg?
Ordene dine, Lillegutt.
Ordene er ikke virkeligheten.
Ordene er fragmenter av modeller som du selv lager.
Spørsmålene dine, Lillegutt.
En dag får du svaret på dem alle.
Tror du!
Dypt inne i deg.
Der hvor ord ikke er.
Der hvor du er jeg.
Der hvor jeg er du.
Der smuldrer spørsmålene dine bort.
Og når der ikke lenger er spørsmål.
Da trengs ei heller svar.
Og dette er jo nettopp svaret.
Det hele!
Det du ikke forstår.
Fordi du lever i modellen din.
I din egen, individuelle ”virkelighet”.
Men jeg er jo bare et gresstrå.
Som står i dag.
Som faller i morgen.
Hva vet vel jeg?
Lillegutt?

10 Comments:

Blogger BESTEFARS BLOG said...

Dette er siste kapittel av Gresstrå?

2:51 PM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:
Gresstrå? = Gresstrå!

3:41 AM  
Blogger tvangslitterær said...

Idag har jeg sett mange gresstrå kan du tro. Tore slo hele enga ovenfor huset før han dro. Jeg raket lia stripete, før frokost. lot gresset tørke, og vendte det nedover lia, i samarbeid med tyngdekraften. Nå har jeg båret halvparten inn i boden, inntullet i et gammelt laken.
Den enga har utrolig mye rare planter. Den trenger ikke gjødsel, for mangfoldet er så stort, at plantene gir næring til hverandre. (kløver, timotei, alle mulige gressarter og markblomster)
Jeg er sikker på at når jeg lukker øynene i kveld, så kommer jeg bare til å se gress. Gresselig masse gress.

11:01 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Ja, da har du jamen hatt en gresselig jobb i dag. Grassat mye å gjøre.

Jeg skjønner hva du mener med å se gress når du lukker øynene i kveld. Det minner meg om de mange opplevelsene jeg har hatt av å se tyttebær innenfor øyenlokkene mine etter å ha vært på tyttebærtur. Da er det bare å begynne å telle, til alt blir en tåke av tyttebær eller gresstrå.

Vi hadde besøk av Gunnvor Greni (fra Heggelia) og Astrid Messel (fra Damtjerns dammen) i dag. Jeg trodde først det kunne være to medlemmer fra Jehovas Vitner som kom for å omvende oss. Så jeg spurte Ruth pent men intenst om hun kunne kvitte oss med dem.

Men det var jo koselig å møte gamle kjente. Vi spiste kake og drakk kaffe og engasjerte oss i mer eller mindre aktiv / passiv lytting.

Nu stunder det til aftentid og vi luter mot våre natteleier. Bæltrøtte og spent på hvilke traumatiske drømmer vi vil bli hjemsøkt av i natt.

Jeg har det med å komme for seint til båten, ikke vite hvor jeg bor og ikke ha sko på bena og være skitten og fillete. Da er det herlig å våkne og vite at jg bor her og har sko etc.

Jeg har en anelse om hva Sigmund Freud ville ha fått ut av det, og er dypt takknemlig for at han ikke tilhører mine nærmeste bekjentskaper.

Natte Natt! Og sov godt!

1:50 PM  
Blogger svartepetter said...

det var no' ser'jøse saker de bæssfar

4:14 AM  
Blogger svartepetter said...

bestefar kan ikke du lage et sånt bilde og sende det til meg plis?:D

4:16 AM  
Blogger Gina said...

Dette var mye å tenke på... Jeg må alltid bli litt satt ut av sånne eksistensielle spørsmål...

hmmm...

12:09 PM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Hei Sjufjellgeita!
Hva slags bilde vil du jeg skal sende deg? En sau? En en-strek-tegning? Et bilde av Bestefar? En kombinasjon av alt dette?

Ha det bra, og koozz deg i høyet og blant Barmenserne!

1:11 PM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Hei Gina!
Jeg er veldig takknemlig ofr dine betraktninger over Gresstrå!
Det er mye rart som vokser og gror.
Og myyye rart å tenke på.
Vil du melde deg inn i GUL?

1:13 PM  
Blogger tvangslitterær said...

Du finner sikkert på en tegning til Sjufjellssaua. Kanskje nissene i høyet, med bestefar og munnharpe? Hils bestemor og si at min Knipophilia red hot poker har fått en knopp. Når den blomstrer skal jeg blogge den. For letthets skyld: Den heter også korallrakett...

3:50 PM  

Post a Comment

<< Home