Saturday, June 24, 2006

TROLLSANG


En gang kommer trolla tilbake,
og nøkken skal spille sin sang.
En dag begynner fisken å vake.
Alt blir som det var engang.
***
For asfalt og biler og veier,
Og alt det han Adam har gjort
med det som trolla eier,
det feier naturen bort.
***
Når Adam er borte fra jorda
skal trea hyle av fryd.
Og fjella skal hoppe av glede.
Det blir grønt fra nord til syd.
***
Det eneste som truer planeten
er menneskets skaperverk.
Det klarer trolla seg uten.
For dem er det bare no` herk.
***
En gang skal skogene suse.
En gang er`n Adam glømt.
De andre tar jorda tilbake.
De`n Adam har kalt for skrømt
***

10 Comments:

Blogger BESTEFARS BLOG said...

Ginas gaqmle arbeidersang er skjønn.
Den minner meg om the Coming Kingdom.
"Og de skal smi sine sverd om til hakker, og sine spyd til vingårdskniver. Et folk skal ikke lenger løfte sverd mot et annet, og de skal ikke mer lære å føre krig."

Men her er et noe annerledes perspektiv, et rop fra Grønn Valgallianse, fra Grønn Alderdoms Liga.(GAL). Fraseksjon for Troll & Nisser samt Måså Bjønner.

Jeg fikk visjonen da jeg satt ved kvernhuset ved Øvre Grunntjern i Vassfaret og kontemplerte de nye "grepa" som turistindustrien har beæret oss med: Stands som skal fortelle oss om villmarkens herligheter og historie. Da våknet trollet i Bestefar. Da fyltes Bestefar av grønn vrede. All verdens troll: Foren Eder! Opp nå alle skogens bundne kjemper!!!

6:34 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:
gaqmle = gamle
Fraseksjon = Fra seksjon

6:36 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Jeg ser at det er blitt veldig trolsk også på Soks blog. Dette er artig.

7:49 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:
Soks = Snoks

7:50 AM  
Blogger tvangslitterær said...

Nydelig trollsang, helt på linje med Snok m. fl.`s fortelling om Bergsprekk-trolla, så vidt jeg forstår.
Når det gjelder Grønn Alderdoms Liga, er dere for "Væpna revvvlllusjoon"? Grønn Revlusjon kanskje, forkortet GR.

10:52 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Takk Yngvill!
Ja vii GAL er for Væpna Grønn Rævlusjon (VæGrRæ).
Vi har Grønt Blod i Årene og er i ferd med å gå helt over til kullsyreassimilasjon, fotosyntese og hibernering. På den måten regner vi med å få avskaffet eldreomsorg og gamlehjem og med tiden utvikle en formeringsteknikk av aseksuel type, ved knopper, stiklinger eller sporer. Kanskje vi vender tilbake til havet som plankton eller til de dype skoger som noe i retning av Enter. Jeg kan da tenke meg ennå et navneskifte. Jeg vil bli Enten Eller. Ruth kan bli Enta Eide.

Gjennom VæGrRæ-prsessen kan vi raskt eliminere Homo Sapiens og i stedet utvikle Homo Inosentis, det Uskyldige Mennesket. Dette vil selvsagt også ha teologiske konsekvenser.

12:40 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:

Vii GAL = Vi i GAL
VæGrRæ-prsessen = VæGrRæ-prosessen

12:42 AM  
Blogger tvangslitterær said...

Forslag til flere vers i diktet:

På Adams grav danser nisser,
tusser, alver og skrømt.
Mens Adams barn drar til himmer`n,
For`n Adam hardikke glømt.

Han Adam sitter i himmær`n
Og hører St. Peters Vræl:
Hvem er denne ungevrimmær`n?
Adam, pass unga sjæl!

1:03 AM  
Blogger BESTEFARS BLOG said...

Takk for tilleggsversene Yngvill!
Jeg kommer snart ut med et lengere opus fra 1996.
Det er kalt "Gresstrå?" men er i lengste laget for en sending, så jeg kontemplerer å lage kapitler v det.
GAL tar gjerne inn nye medlemmer, men de kan ikke komme inn i Alderdoms Ligaen dersom de ikke er minst 70 år gamle. GUL er vår Ungdoms Liga. Den kan passe for Gina, Maria, Ole og Eivor. Vi bør vel også etablere en GØL, de Øvriges Liga, det vil si for dem som hverken er unge eller gamle, men et ubestemmelig sted i mellom disse ekstremgruppene?

"Gresstrå"er en direkte overføring fra gresstrået. Jeg kan ikke innestå for teologien. Heller ikke tror jeg man skal mistenke gresstrået for blasfemiske holdninger eller artisme / specisisme (tilsvarende rasisme). Gress har ganske enkelt en annen innfallsvinkel. Det kunne forsåvidt vært interessant å ha fått et tilsvarende inlegg fra et eksemplar av arten Homo Sapiens, som her er i ildlinjen.

Watch out for "Gresstrå?"!!!
The coming Blogophant.

6:01 AM  
Blogger tvangslitterær said...

Jeg har tenkt endel på dette med skiltingen. Ingen blir glad om trollene river ned skiltene. Derimot kan troll godt lage egne skilt, og lime opp ved siden av, sånn for å få vekk uønskede eksemplarer av arten turistimus sapiens fra trollskogene. Jeg skal be Snok om å hjelpe meg med et utkast til skilt. Snok mener forresten at hun er gammel nok, til å komme med i GAL.

2:36 AM  

Post a Comment

<< Home